info & köpvillkor

ATT HANDLA HOS VASABODEN ÄR ENKELT OCH TRYGGT!

 

  1. Priser
  2. Beställning
  3. Orderbekräftelse
  4. Betalning
  5. Sena betalningar
  6. Leveranssätt
  7. Fraktkostnader
  8. Skadat gods
  9. Leveranstider
  10. Leveranser utanför Sverige
  11.  Ångerrätt och öppet Köp i 14 dagar
  12. Integritetspolicy
  13. Om Vasaboden
  14. Säkerhet och trygghet

 

1. Priser & Gravyrpriser

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms, med undantag för länkar till externa sidor t.ex profilkläder.

Där är priser angivna exklusive moms.

 

Priset som gäller är det som finns angivet i prislistan den dag du gör din beställning.

 

Gravyr ingår i priset på alla våra idrottspriser.

Gravyren som är inkluderad i priset gäller vid köptillfället av den valda varan.

En startkostnad för gravyr tillkommer per beställningstillfälle.

Startkostnaden syns i kassan i samband med att beställningen slutförs.


Du ser alltid total kostnad inklusive frakt och gravyr i kassan innan du godkänner din beställning.

 


Väljer ni eget motiv gäller endast "inklusive gravyr" om motivet/logotypen är gravyrbar, Behöver vi rita om ert motiv för att det ska gå att gravera debiteras en kostnad om för närvarande 650:-/ påbörjad timme. Vi kontaktar er via mail om fallet är så att ert motiv ej går att gravera.



 

2. Beställning

Beställningar sker via webbshopen.

 

Är beställaren under 18 år skall beställningen göras av målsman. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäles.

 

Vid beställningar av specialprodukter såsom tygmärken, logoband, pins, specialmedaljer mm skickar vi alltid ett korrektur till din e-post som du får godkänna innan vi startar produktionen.

 

 

3.Orderbekräftelse

När du har genomfört ditt köp, skickas automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress som du angett.

Vi skickar även ett SMS med beställningsnummer till det mobilnummer som anges vid beställningstillfället.


Om något inte stämmer eller om du inte fått något besked via e-post är det ditt ansvar att kontakta oss.

 

Du får även ytterligare e-post och SMS från oss då din beställning är färdig och registrerad hos DHL, alternativt när det finns för avhämtning i vår butik.

 

Det är viktigt att du med jämna mellanrum tittar till din e-post, då det är via e-post vi skickar alla bekräftelser, frågor eller eventuella ändringar.

 

 

4.Betalningsvillkor

Välj mellan tre betalningsalternativ.

1. Betala med Swish och få 5% rabatt på produkterna i din beställning. (Ej startkostnad eller fraktkostnad)

2. Hämta och betala din beställning i Vasabodens butik i Göteborg. Betala med kort eller Swish. Du får ej rabatt på din beställning om du betalar med Swish i vår butik.

3. Mot faktura 30 dagar netto efter sedvanlig kreditkontroll. Beställningar under 500:- ex moms (625:- ink moms) debiteras faktureringskostnad på 28:- (35:- ink moms)


Vad innebär en kreditkontroll från Finansia/CreditSafe?

Vi tar endast del av information som är offentlig. Till skillnad från en kreditupplysning från bankerna så lämnar detta inga spår efter sig. Det innebär att det inte påverkar din kreditvärdighet negativt och inte heller syns i något register.

Vasaboden överlåter alla fakturor till Finansia Fakturatjänst AB och betalning sker till Finansias bankgiro, som står angivet på fakturan.

Fakturan skickas via epost efter leverans. Till den epostadress som angetts vid beställningstillfället. Fakturan skickas med Finansia som avsändare. Har du inte fått fakturan kan det vara bra att kolla om den har hamnat i spam/skräpposten.

Vid försenad betalning sänds påminnelsefaktura med lagstadgade avgifter. Efter påminnelsefakturans förfallodag överlämnas ärendet till Kronofogden med extra avgifter. Vid betalning efter förfallodatum skickas räntefaktura med ränta om 25,2%. Vid försäljning till privatpersoner samt företag utan kreditlimit enligt Creditsafes kreditupplysning tillämpas alltid förskottsbetalning. Vi äger även rätt att neka kredit utan angiven anledning. Leveranstider påverkas dock inte så länge betalning mottagits innan dess varan/varorna planerats att skickas. Betalningskvitto godtas ej för att styrka betalning utan betalningen måste ha registrerats på Finansias konto innan leverans eller upphämtning kan ske.

Observera att när ni klickar på knappen "Bekräfta order" kan det ibland ta upp till 30sek innan ni kommer till sidan "Slutförd beställning".

Observera, vid felaktigt angivna faktureringsuppgifter där vi i efterhand behöver ändra/göra om fakturan tillkommer en administrativ kostnad på 75kr. Så det är viktigt att du som beställare anger korrekta uppgifter

 

Betalningsvillkor övriga länder

Förskottsbetalning.

Detta då vi inte har någon möjlighet att få en kreditrating på företag utanför Sverige.

 

5. Sena betalningar

Vi sätter stor vikt vid att alltid leverera din beställning enligt utsatt tid. Vi hoppas därför att du också väljer att betala i tid enligt de betalningsvillkor som finns. Sena betalningar kan medföra så många onödiga administrativa uppgifter för både oss och dig samt skapar en tråkig sida av relationen. Vi hoppas därför att både vi och du alltid kan hålla de datum som satts.

 

Räntefakturering

På fakturor genom Finansia som betalas sent räknas automatiskt ett dröjsmålsräntebelopp och debiteras i samband med att påminnelsefaktura(or) skickas. För närvarande är dröjsmålsräntan 2,1 % per månad.

Påminnelseavgift 60kr. Inkassoavgift 180kr.

 

Vi hoppas att både vi och du kan hålla de datum som satts och att sena betalningar kan undvikas.

 

 

6. Leveranssätt

Leveranser sker med DHL. Till ombud och SMS avisering för privatpersoner och med företagspaket till företag.

Du kan också välja att hämta din order i vår butik i centrala Göteborg.

Du väljer själv leveranssätt när du lägger din order.

Mindre ordrar som tex enstaka graverade skyltar eller enstaka medaljer skickas i vadderat kuvert med posten.

 

Paket som inte hämtas ut:

Vi debiterar 350:- för ej uthämtade paket för att täcka våra kostnader.

Om du har beställt en vara och ångrar dig efter vi har skickat ut ditt paket måste du hämta ut och returnera paketet,

om du inte ska bli debiterad 350:-.

Självklart får du tillbaka vad varan kostade dig (Gäller ej graverade produkter)

 

7. Fraktkostnader

Fast fraktkostnad på 95:- per beställning.

 

Leveransproblem/Ej uthämtat paket:

Privatperson: Vid outhämtade paket debiteras en avgift på 350:- för extra frakt och hanteringskostnader.

Företag: Uppstår det leveranshinder/Ej går att leverera för att det t.ex inte finns någon person på plats som kan ta emot paketet,

debiteras detta i efterhand enligt DHLs då gällande prislista.

 

8. Skadat gods

Om varan skadats under transporten ska du genast anmäla detta när du hämtar ut försändelsen.

Om du inte upptäcker detta förrän du kommer hem, meddela oss via e-post omgående,

bifoga bilder på det skadade godset samt emballaget.

 

9. Leveranstid

Normal produktionstid är 4-7 arbetsdagar. Sedan tillkommer DHL:s leveranstid om produkterna skall skickas

Specialprodukter som pins, tygmärken, logoband, specialmedaljer mm har en leveranstid på ca 4-5 veckor efter godkänt korrektur.

Skulle en produkt inte gå att leverera så meddelar vi det via e-post.


Väldigt bråttom? Välj expresshantering - men kolla alltid med oss först.

  • Vi måste ha produkterna på lager för att kunna behandla din order som express.
  • Produktionstid express: 1-3 dagar för de ordrar som hämtas i vår butik på Norra Ågatan 10, 41664 Göteborg.
  • Produktionstid express: 1-3 dagar för de ordrar som skickas med DHL företagspaket eller DHL Servicepoint (till privatperson). Observera att 1-3 dagar är den tid det tar för oss att producera/gravera/montera din order och att tiden DHL tar på sig att leverera från vår adress till din adress inte räknas in i dessa 1-3 dagar. 

Expresshantering väljs i kassan i samband med att du slutför din beställning.

Kostnaden för expresshantering varierar beroende på totalt ordervärde.


Vi tar ej ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av fraktföretaget.

 

10. Leveranser utanför Sverige

Kontakta oss om du tänker beställa från annat land då andra fraktavgifter kan tillkomma.

Minimum ordervärde för leveranser utomlands är 5000sek.

 

11. Ångerrätt och öppet Köp i 14 dagar

 

Vasaboden tillämpar Konsumentköplagen (1990:932) och Lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal.

Som konsument har du ångerrät, dvs rätt till återköp. Det innebär, att du får returnera varan eller byta ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna.Vid återköp ska du som kund ersätta Vasabodens fraktkostnader. Du står även för fraktavgifter till Vasaboden samt transportrisker.

 

Innan du returnerar varan kontakta oss via e-post: weborder@vasaboden.se och uppge ordernummer och få info om hur du ska gå tillväga. Returfrakten till Vasaboden betalas av dig som kund.

Om en vara skadas eller kommer bort då du sänder den tillbaka till oss är du som kund ansvarig.

§

RETURADRESS: Vasaboden AB, Norra Ågatan 10 bv, 416 64 Göteborg.

 

Med varje retur ska en kopia på ordersedeln bifogas.

 

För att få ångra ditt köp krävs att varan är oanvänd och att den returneras i sin orginalförpackning. När vi mottagit varan kontrolleras den och därefter återbetalar vi varans värde. Frakt- och expeditionsavgift för varan återbetalas ej.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

 

Ångerrätten gäller INTE för graverade produkter.

 

Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som är företag. För företag gäller Köplagen.

 

Återbetalning

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat (exkl. frakt- och expeditionsavgift samt ev återköpsavgift). Återbetalningen sker inom 30 dagar.

 

 

12. Integritetspolicy



Klicka HÄR för att läsa vår uppdaterade integritetspolicy


 

13. Om Vasaboden

Vasaboden AB

Norra Ågatan 10

416 64 Göteborg

 

Org. 556138-4768

 

Tel 031-13 84 20

 

Vasaboden grundades 1982 och har sedan dess levererat idrottspriser och profilprodukter till våra kunder runt om i Sverige.Vi är experter på gravyr och graverar alla våra produkter själva.Bra kundservice och snabba leveranstider är viktigt för oss.

Vi som jobbar på Vasaboden är i högsta grad måna om våra kunders bästa. Vi har tillsammans många års erfarenhet. Tveka inte att ringa oss om du har frågor.

 

14. Säkerhet och trygghet

Det är tryggt att handla hos oss. Vasaboden är en av de större aktörerna inom branschen. För att göra dina köp hos oss så enkla och lättöverskådliga som möjligt lägger vi stor vikt på att utveckla vår hemsida.

På vasaboden.se surfar du säkert. Vi har SSL (Secure sockets layer certifikat) och all information mellan din webbläsare och vår server skickas krypterat.

Skulle du få problem med något du köpt hos oss behandlar vi reklamations- och returärenden så fort som möjligt både per telefon och email.


Uppdaterades senast 2023-08-23